Planetariet

I planetariet finns 38 sittplatser och du sitter under ett sfäriskt tak med 7,3 meters diameter. Där visas filmer över hela taket, men vi visar även traditionella planetarieprogram där en guide lotsar besökarna genom solsystemet och galaxerna. Den aktuella stjärnhimlen visas också i planetarieprogrammen.

planetariet2

Aktuella priser för planetarievisningarna.

Aktuellt program

lördagar:
kl 11.30 Rymdresan (film fr 6 år)
kl 12.30 Solsystemet (planetarieprogram fr 6 år)
kl 14.00 Astronaut (film fr 6 år)

söndagar:
kl 11.30 Rymdresan (film fr 6 år)
kl 12.30 Solsystemet (planetarieprogram fr 6 år)
kl 14.00 Back to the Moon for Good (film på svenska fr 6 år)

Under skolloven tillkommer visningar på vardagar. Planetariet visas även vissa helgdagar som annandag påsk, första maj, kristi himmelfärdsdagen, nationaldagen och under klämdagar. Se vilka helgdagar som vi har stängt under året
Grupper kan även boka visningar vardagar.

Påsklovet vecka 16

Innehållet i programmen:

rymdresan staende 100

Rymdresan, 31 minuter
Film med svenskt tal för barnfamiljer och andra intresserade
Rymden har under alla tider väckt fascination och upptäckarlust. I filmen Rymdresan får du en unik upplevelse i rymden där du är helt omsluten av ljud och bild. Med Christer Fuglesang som guide, får du möjligheten att ta en närmare titt på livet ombord på världens i särklass högst belägna arbetsplats – den internationella rymdstationen ISS. Vad gör man egentligen i rymden? Hur känns det att vara viktlös? Du får följa med Christer på hans långa resa, från den dagen han blev antagen som ESA-astronaut fram till dess att han blev den första svensken i rymden. Detta varvas med nedslag i allt från rymdhistoria och fysik till rymdforskning och träning. Vill du uppleva känslan av viktlöshet? Trailer för filmen. OBS! Filmen är inte i 3D när den visas på Framtidsmuseet.

cellcellcell liten

Cell! Cell! Cell!, 25 minuter
Film med svenskt tal för barnfamiljer och andra intresserade
Du består av 70 biljoner celler som arbetar, pratar och tänker. Det är cellerna som gör dig levande och detta är berättelsen om hur de gör det. Tillsammans med Raj och Sooki utforskar vi cellerna i människokroppen och deras fascinerande beståndsdelar. I detta äventyr upplever vi mysterierna kring DNA och hur en ny människa kan bli till från en enda liten cell. Filmen passar innehållsmässigt bäst för barn i skolåldern, men även yngre barn kan få stor behållning av upplevelsen. Trailer för filmen. Can also be run with English narration for booked groups.

planetariet backtothemoon

Back to the Moon for Good, 25 minuter
Film med svenskt tal för barnfamiljer och andra intresserade
På 60- och 70-talet gjorde USA och Sovietunionen stora framsteg inom rymdteknik genom sitt tävlande om vem som skulle nå Månen först. Nu har en ny tävling börjat! Google's Lunar XPRIZE har lovat stora summor till den som kan landa en robot på månytan, åka runt och skicka tillbaka bilder och data. Världen över tävlar vi nu om att nå månen igen och den här gången tänker vi åka dit för att stanna! Trailer för filmen. Can also be run with English or German narration for booked groups.

mellanstadiet_vartsolsystemSolsystemet, ca 35-40 minuter
Planetarieprogram för barnfamiljer och andra intresserade
En planetarieguide lär dig om solsystemets himlakroppar och deras rörelse i förhållande till varandra. Under programmet får du också lära dig mer om hur människan kan vara i rymden och hur satelliter fungerar. Vi lämnar även solsystemet för att se var det finns planeter runt andra stjärnor. Som avslutning visas den aktuella stjärnhimlen.

astronaut litenAstronaut, 24 minuter
Film med svenskt tal för barnfamiljer och andra intresserade
Utforskandet av rymden är den största erfarenheten som någonsin gjorts av mänskligheten. Vad krävs det för att få ta del av denna fantastiska resa? Vad krävs det för att bli en astronaut? Upplev en rymdrakets uppskjutning från insidan av kroppen på en astronaut. Utforska den inre och yttre rymdens fantastiska värld genom att sväva runt en internationell rymdstation eller på en resa genom mikroskopiska delar av den mänskliga kroppen. Upptäck rymdens lurande faror när vi utsätter människokroppen för alla utmaningar som rymden har att bjuda på! Trailer för filmen. Can also be run with English narration for booked groups.

Bokningsbara program för skolor och grupper

zula litenZula-patrullens stora väderäventyr, 24 minuter
Film med svenskt tal för lite mindre barn
Följ med Zula-patrullen på äventyr! Den här gången utforskar patrullen vädret på jorden och andra planeter i vårt solsystem samtidigt som de skyddar universum mot elaka skurkar. En hisnande resa som lär oss om både astronomi och väder. Zula-patrullen passar för de minsta och upp till nio år. Denna film visas mest för besökande förskolor och skolor. Trailer för filmen.

lagstadiet jordenmanen
Jorden, solen och månen, ca 35 minuter
Planetarieprogram för lite mindre barn (lågstadiet)

Lär dig mer om jordens, solens och månens rörelser. Från jorden ser månen olika ut under en månad. Varför gör den det? Du får titta på natthimlen och lära dig mer om stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika årstider.

vart_universum
Vårt universum, ca 35 minuter
Planetarieprogram för  ungdomar (högstadiet/gymnasiet) och vuxna
Vad består vårt universum av? I detta program går vi igenom stjärnornas liv från gas- och stoftmoln till vita dvärgar och svarta hål. Vi gör även en resa från jorden så långt som teleskopen tillåter oss att se och tittar på olika typer av galaxer. Visningen avslutas med den aktuella stjärnhimlen.
Guidat planetarieprogram som mest visas för högstadiet och gymnasiet, men som ibland även dyker upp på helger och lov.

Priser